Autodealer rekent veel meer kosten voor reparatie dan afgesproken

Kennis Artikelen Vragen

Dit artikel is meer dan een jaar geleden voor het laatst gewijzigd en is wellicht niet meer (volledig) actueel.

Vraag

Geachte heer/mevrouw,

Kunnen er rechten worden ontleend aan een mondelinge prijsopgave?

De prijsopgave voor een reparatie aan mijn auto is telefonisch en enkele dagen later bij de dealer aan de balie mondeling besproken. Helaas bij het ophalen van de auto werd ik geconfronteerd met een rekening van 1475,95 euro in plaats van de besproken 600 tot 800 euro. Hieronder het verloop.

Maandag 5 november heb ik telefonisch een afspraak gemaakt bij de dealer, nadat de melding `motor laten controleren` op mijn scherm verscheen.

Dinsdag 6 november; De dealer heeft een storing geconstateerd en telefonisch contact met mij opgenomen. Het zou een `relatief goedkoop` onderdeel kunnen zijn respectievelijk 102  euro, maar ook de distrubutie ketting. Dit zou een duurdere reparatie zijn, Tussen de 600 en 800 euro. In overleg besloten eerst de goedkoopste oplossing te proberen.

Woensdag 7 november; auto na reparatie opgehaald bij dealer.

Donderdag 8 november; Bij de eerste start direct de melding `motor laten controleren`. Contact opgenomen met de dealer en nieuwe afspraak gepland op 14 november voor een nieuwe ketting.

Maandag 12 november; Auto opnieuw ter reparatie aangeboden. Hierbij de vraag gesteld wat de kosten zouden zijn. Wederom was hierop het antwoord 600 tot 800 euro.

Woensdag 14 november; auto opgehaald na reparatie. Bij het doorspreken van de gedane werkzaamheden en de factuur komt de dealer uit op een totaalprijs van 1475,95 euro!

Kan en mag de dealer een prijsopgave doen, en vervolgens een factuur opmaken die zoveel hoger is voor de afgesproken reparatie?

Met vriendelijke groet,


Antwoord Wet & Recht

Geachte heer …,

Juridisch gezien is er een overeenkomst gesloten tussen u en de dealer: hij heeft een aanbod gedaan van 600 tot 800 euro voor het repareren van uw auto. U heeft dat aanbod aanvaard.

Er is dus een overeenkomst tot stand gekomen, die aan de zijde van de dealer is nagekomen: hij heeft uw auto gerepareerd. U moet de overeenkomst ook nakomen en de rekening van de dealer, de 600 tot 800 euro betalen. Uiteraard is te betogen dat er enige onzekerheid in het aanbod zat: 600 tot 800 euro. Toch is dat geen reden voor de dealer om met een dergelijke marge (100%!) van het aanbod af te wijken, hij behoort de werkzaamheden uit te voeren voor 600 tot 800 euro óf met u contact op te nemen over eventuele meerkosten.

Dat de overeenkomst mondeling tot stand is gekomen maakt niets uit: ook een mondelinge overeenkomst is geldig. Probleem is uiteraard dat u een mondelinge overeenkomst erg moeilijk kunt bewijzen. Wanneer de dealer aangeeft dat er nooit een afspraak is gemaakt of dat de afspraak 1500 euro was, is het uw woord tegen het zijne.

Ik raad u aan om het verdere contact met de dealer per e-mail te doen. Stel daarbij de vraag waarom hij niet, zoals afgesproken, voor 600 tot 800 euro uw auto heeft kunnen repareren en waarom het duurder is geworden. Daarbij kunt u prima uw ongenoegen over de ontstane situatie kenbaar maken en de dealer te vragen om de situatie op te lossen. Uit ervaring blijkt dat men meer vliegen vangt met stroop dan met azijn: met vriendelijkheid bereikt u waarschijnlijk meer dan met een juridische aanpak, aangezien de dealer ook graag zijn klanten tevreden wil houden.

Werkt dat niet, dan heeft u, door het e-mailcontact, in elk geval op papier staan wat het verdere contact met de dealer is geweest. Heeft u uw auto van de dealer meegekregen en heeft u niet meer dan 800 euro betaald, dan mag de dealer de volgende stap nemen. Heeft u reeds substantieel meer dan 800 euro betaald of weigert de dealer uw auto terug te geven omdat u de rekening niet voldoet, dan kunt u overwegen om zich te wenden tot een goede jurist.

Voor meer informatie over deze onderwerpen kunt u kijken op onze website in de artikelen ‘Een rechtsgeldige overeenkomst‘ en ‘De mondelingeovereenkomst‘.

Ik hoop dat ik u hiermee voldoende heb geïnformeerd en wens u veel succes bij het oplossen van deze vervelende situatie.

Auteur

mr. B.G.N. (Bart) Gubbels

N.b. Dit artikel is meer dan een jaar geleden voor het laatst gewijzigd. De informatie kan verouderd zijn.

DISCLAIMER: De informatie op deze website is enkel bestemd voor algemene informatiedoeleinden en dient niet gezien te worden als juridisch advies voor een specifieke situatie. Hoewel de verstrekte informatie met de grootst mogelijke zorgvuldigheid door ons is samengesteld kan het zo zijn dat de informatie niet compleet, niet actueel, niet juist en/of niet accuraat is op het moment van raadpleging. Het is dan ook, o.a. vanwege de gecompliceerde en veranderlijke aard van wet- en regelgeving, niet zeker dat de informatie toepasbaar is in uw situatie. Wij raden u dan ook aan contact op te nemen met een jurist voordat u handelt of beslist. Wet & Recht, de maker en aan deze website gelieerde personen sluiten elke aansprakelijkheid voor de gevolgen van het gebruik van de informatie op deze site uit en kunnen niet aansprakelijk worden gesteld hiervoor. Zie ook onze uitgebreide disclaimer.